Glosar de termeni
Informatii despre Eticheta Europeana
Aliniament
Amestecarea pneurilor
Anvelope run-flat
Cand trebuie inlocuite anvelopele?
Clasificarea calitatii anvelopelor
Compatibilitatea janta-anvelopa
Marcaje pe flancul anvelopei
„...” - cotatia maxima (a presiunii) de umflare la rece si a limitei de sarcina
„P” - turism
„215” - latimea anvelopei in inch
„65” - raportul inaltimii fata de latime (raportul de inaltime)
„R” - radial
„96V” - indicele de sarcina si simbolul de viteza
„M+S” - noroi si zapada. Indica faptul ca anvelopa este adaptata pentru toate anotimpurile. Vei gasi aceasta mentiune pe aproape toate anvelopele all season si de iarna. Anvelopele de vara nu vor avea aceasta mentiune.
„*” - conditii aspre de ninsoare - „Severe Snow Conditions”. Anvelopele care poarta acest simbol vor oferi performante superioare pe zapada fata de anvelopele care poarta simbolul M+S. Acestea sunt cele mai sigure anvelope pentru orice fel de rulare in conditii de iarna.
„Treadware 220 Traction A Temperature A” - gradele de uzura a benzii de rulare, clasa de tractiune si clasa de temperatura
Iata alte cateva marcaje pe care le puteti gasi pe flancul anvelopei:
„DOT” - inseamna Ministerul Transporturilor. Codurile alfa-numerice care apar dupa mentiunea DOT ofera informatii cum ar fi saptamana si anul in care a fost produsa anvelopa, precum si producatorul, fabrica, linia de fabricatie si dimensiunea. Primele doua litere desemneaza producatorul anvelopei si codul fabricii. A treia, a patra si a cincea litera reprezinta codul dimensiunii anvelopei. Ultimele trei sau patru cifre (4 cifre pentru anii de dupa 2000) inseamna anul fabricatiei anvelopei. Primele doua cifre ale codului datei reprezinta saptamana, iar ultimele una sau doua cifre, anul.
Presiunea maxima de umflare este cea mai mare presiune de umflare pe care o poate suporta anvelopa. Totusi, aceasta nu este presiunea de umflare recomandata. Presiunile de umflare ar trebui sa nu fie niciodata mai mici decat presiunea recomandata sau peste presiunea maxima marcata pe flanc.
mai putin
Informatii despre Eticheta Europeana
Informatii despre noua eticheta europeana pentru anvelope
ETICHETA EUROPEANA PENTRU ANVELOPE
|
Ce trebuie sa stiti?
|
ZGOMOTUL EXTERIOR3 clase de la 1 (cel mai silentios) la 3 (cel mai putin silentios)Zgomotul exterior al anvelopei este măsurat în decibeli (dB) şi comparat cu noile niveluri europene de zgomot exterior al anvelopelor care urmează a fi introduse până în 2016. |
|||||||
|
|
EFICIENŢA CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL
de la A (cel mai eficient)
|
consum mai mic cu peste 0,65 litri/100 km intre clasa A si clasa G |
Sursă: Evaluarea Comisiei Europene privind impactul SEC (2008) 2860. Notă: când este vorba de economisirea carburantului, întreţinerea anvelopelor este la fel de importantă. Valorile exacte depind de tipul vehiculului, condiţiile de drum şi stilul de condus. |
ADERENTA PE SUPRAFATA UMEDA
de la A (cel mai bun)
|
Sursă: Evaluarea Comisiei Europene privind impactul SEC (2008) 2860. Notă: mai mulţi alţi factori afectează siguranţa dvs. pe carosabilul umed şi uscat. Distanţele pot varia în funcţie de tipul autovehiculului şi de condiţiile de drum. |
mai putin
Aliniament
Aliniamentul vehiculului este unul dintre cei mai importanti factori nu numai in intretinerea vehiculului, ci si in intretinerea anvelopelor. Aliniamentul necorespunzator, fie la rotile fata, fie la cele spate, poate duce la o uzura accentuata a caii de rulare, la avarierea suspensiei, si la o manevrabilitate neobisnuita a masinii.
Aliniamentele rotilor ar trebui sa fie facute de fiecare data cand montezi un nou set de anvelope, si de fiecare data cand dai de o groapa mare, de o bordura sau de un alt obstacol. Ca mentenanta, aliniamentul ar trebui verificat la fiecare 30.000 km.
Exista mai multe tipuri de aliniament - aliniamentul a doua si a patru roti. Aliniamentul a patru roti este recomandat intotdeauna, dar unor vehicule nu li se poate ajusta aliniamentul puntii spate. Consulta un service de anvelope pentru a afla ce este mai bine pentru masina ta.
Daca masina ta trage intr-o parte sau in alta fara sa misti din volan si uzura neuniforma a pneurilor sunt semne ca ai putea avea nevoie de un aliniament al rotilor.
mai putin
Amestecarea pneurilor
De regula, pneurile nu ar trebui sa fie amestecate pe nici un vehicul. Pentru a avea parte de maximum de siguranta si performanta, este preferabil ca fiecare anvelopa de pe un vehicul sa ramana identic ca marime, marca, model, clasa etc.
Una dintre putinele exceptii este daca rotile din fata sunt diferite de cele din spate, asa cum este cazul la toate masinile Porsche si la alte vehicule de inalta performanta.
mai putin
Anvelope run-flat
Anvelopele care permit rularea chiar si daca aerul din interior a fost pierdut ca urmare a perforarii se numesc anvelope run flat. Acest tip de anvelope permite rularea pe distante de ordinul a 2-3 sute de km la o viteza moderata, dupa ce a avut loc pierderea aerului.
Solutiile tehnice folosite sunt de tipul unor insertii intarite pe centrul jantei sau prin intarirea flancurilor anvelopei, astfel incat anvelopa nu se va turti sub greutatea autovehiculului.
Unul dintre cele mai raspandite tipuri de anvelopa run flat este modelul Pax fabricat de Michelin, care are o insertie din cauciuc masiv pe mijlocul jantei. Si alte companii au realizat sisteme care ofera avantaje similare: Goodyear, Dunlop etc.
mai putin
Cand trebuie inlocuite anvelopele?
De regula, anvelopele sunt inlocuite atunci cand durata lor de viata a ajuns la sfarsit. Exista totusi o multime de factori care pot afecta aceasta durata, printre care depozitarea, temperatura, suprafetele pe care sunt rulate, modalitatea agresiva de sofat, pene de cauciuc etc.
Se recomanda inlocuirea anvelopelor este atunci cand conducatorul auto nu le mai considera sigure. Poti vedea cand sunt uzate potrivit legii, folosind indicatorul de uzura a benzii de rulare. Un set reprezentativ de pneuri in conditii normale de rulare va dura aproximativ 64 000 km. Desigur, unele anvelope sunt concepute pentru o perioada mult mai lunga, de pana la 128 000 km.
mai putin
Clasificarea calitatii anvelopelor
Clasificarea uniforma a calitatii anvelopelor este un sistem de clasificare dezvoltat de Ministerul American al Transporturilor. El este menit sa ii informeze pe consumatori despre performanta relativa a anvelopelor pentru autoturisme (de notat ca el nu se aplica si la anvelopele de iarna).
Iata, mai jos, un exemplu de clasificare UTQG (Uniform Tire Quality Grading):
150A B
"150" indica clasa de uzura a caii de rulare
"A" indica tractiunea
"B" indica temperatura
Clasa de uzura a caii de rulare se bazeaza pe un test de uzura efectuat pe un traseu al guvernului american. Un grup de maximum 4 vehicule de testare parcurge traseul in convoi, astfel incat toate anvelopele sa fie supuse acelorasi conditii. Adancimea canelurilor caii de rulare a anvelopelor testate este masurata dupa fiecare 1.300 de kilometri. Aceeasi procedura este urmata pentru un set de anvelope de „control” sau „anvelope de monitorizare a cursei”. La incheierea testului de 11.600 de kilometri sunt comparate rezultatele clasificarii ambelor seturi de anvelope, iar anvelopelor testate le este atribuita o clasa de uzura a caii de rulare conform standardelor guvernamentale. Aceasta cifra poate fi utilizata pentru a face comparatii intre anvelope. In exemplul de mai sus, anvelopa este din clasa 150 si ar urma sa reziste jumatate din durata unei anvelope din clasa 300. Performanta relativa a anvelopelor depinde semnificativ de conditiile efective de utilizare a lor.
Clasele de tractiune sunt AA, A, B si C, in ordine descrescatoare. Aceasta masura indica proprietatea unei anvelope de a se opri in linie dreapta pe pavajul ud. Clasarea se bazeaza pe o testare la 65 de kilometri la ora, in care franele sunt blocate pe asfalt si beton ud. Este important sa ne amintim ca aceasta clasificare nu indica proprietatea anvelopelor de a rezista la acvaplanare, si nu se aplica la tractiune la luarea virajelor.
Clasele de temperatura sunt determinate prin rularea anvelopelor pe o roata de testare. Sunt facute rulari succesive de 30 de minute incepand de la 120 km/h cu suplimentari de 8 km/h si continuand pana cand anvelopa face pana. Anvelopele din clasa A trebuie sa reziste la cel putin 183 km/h, B, la cel putin 159 km/h, iar C, la minimum 137 km/h.
mai putin
Compatibilitatea janta-anvelopa
Supradimensionarea
Supradimensionarea jantei si a anvelopei a fost gandita pentru a mari performantelele si infatisarea autovehiculului dumneavoastra. Se realizeaza prin montarea unor jante cu diametru mai mare si a unor anvelope cu raport de inaltime mai scazut. Se are in vedere ca in urma acestor modificari sa se pastreze diametrul general al rotii la o diferenta de maxim 3% fata de diametrul initial.
Acest lucru este important deoarece variatii mai mari ale diametrului ar conduce la probleme legate de tractiune si in final la un consum de carburant modificat. De asemenea, la masinile dotate cu franare asistata de calculator ar putea aparea anumite confuzii, ajungandu-se la imposibilitatea de franare accelerata.
Regula pentru supradimensionare:
Plus 1: Creste latimea sectiunii cu 10 mm, scade aspectul cu 10 puncte. Creste diametrul jantei cu 1 inch.
Plus 2: Creste latimea sectiunii cu 20 mm, scade aspectul cu 20 puncte. Creste diametrul jantei cu 2 inch
mai putin
Depozitarea anvelopelor
Cel mai bun loc pentru depozitarea anvelopelor de iarna este un loc racoros, uscat (subsol sau, in masura posibilitatilor, un garaj). Le poti aseza pe orizontala, stivuite una peste alta, dar nu mai mult de patru.
Iti recomandam, de asemenea, sa te intorci la depozitul/dealerul de la care ai cumparat anvelopele si sa ceri saci de depozitare. Acestia vor proteja anvelopele de ozonul natural din aer, care poate pricinui uscarea si craparea cauciucului. Ambaleaza fiecare anvelopa individual si stivuieste-le.
Anvelopele depozitate ar trebui sa fie ferite de motoare electrice sau de aparate de sudura, intrucat acestea produc ozon, care degradeaza cauciucul in timp.
mai putin
Descrierile flancului
Aceasta este o legenda succinta a notatiilor ce descriu infatisarea flancului anvelopei.
Marcarea flancului Semnificatia
BCS nervuri negre circumferentiale
BL litere negre
BSL litere negre crestate
BSB banda crestata intrerupta
ENWL litere albe extrem de inguste
ROBL litere negre cu conturul in relief
OBL litere negre conturate
OGL litere aurii conturate
ORBL litere negre conturate in relief
ORWL litere albe conturate in relief
OWL litere albe conturate
RBL litere negre in relief
RWL litere albe in relief
RRBL litere negre cu relief adancit
SBL litere negre crestate
SRBL litere negre crestate in relief
SOWL litere albe conturate crestate
SVSB banda verticala oblica adancita
VSB banda crestata vertical
WL litere albe
WS dunga alba
WW perete alb
mai putin
Dimensiunile anvelopei
Anvelopele pentru turisme au de regula urmatoarele indicatii:
P 215/65 R15 89H
- „P” vine de la „P-Metric” sau „Turism (Pasager)”. Acest lucru inseamna ca este o desemnare nord-americana a dimensiunii anvelopelor. Anvelopele europene nu au, de obicei, atasat „P”-ul la dimensiune. Anvelopele dintr-o clasa superioara in privinta pliurilor vor incepe de regula cu „LT” sau „Light Truck” (camioane usoare - adica autoutilitare). Acest lucru indica faptul ca anvelopa este un „LT-metric” si va avea mentionata intotdeauna o categorie de sarcina. Nu inlocui niciodata o anvelopa „P-metric” cu una „LT-metric”, chiar daca toate celelalte dimensiuni sunt identice.
- „215” este latimea anvelopei, cunoscuta si ca „latimea sectiunii”. Aceasta este latimea anvelopei in milimetri in cel mai lat punct de la flanc la flanc atunci cand aceasta este montata pe o janta de latimea recomandata. Latimea efectiva a anvelopei poate varia in functie de latimea jantei pe care este montata.
- „65” este cunoscut ca raportul de inaltime. El este calculat impartind inaltimea sectiunii la latimea sectiunii si inmultind cu 100. In acest exemplu, flancul va fi 65% din 215.
- „R” vine de la „Radial”, ceea ce inseamna ca are o constructie radiala. Anvelopele radiale au pliuri de otel care merg pana la taloane si care sunt dispuse la 90 de grade fata de linia centrala a caii de rulare, carcasa anvelopei fiind stabilizata cu o curea circumferentiala. Alte posibilitati includ „B”, pentru constructia cu centuri („belts” - mixta, radiala si diagonala), si „D” pentru constructia diagonala. Acest lucru inseamna ca pliurile de otel merg pana la taloane si sunt puse la unghiuri alterne mai mici de 90 de grade fata de linia centrala a benzii de rulare.
- „15” reprezinta diametrul jantei in inci. Aceasta este exact dimensiunea la care se va potrivi aceasta anvelopa. Exista unele jante vechi numite „TRX” care au masuri metrice precum 390. Nu trebuie sa amesteci jante TRX cu anvelope obisnuite sau viceversa.
- „89” este indicele de sarcina.
- „H” este simbolul de viteza.
mai putin
Dimensiunile jantei
Ex. de simbolizare: 5.5 J x 14H2 ET 49
5.5 - latimea jantei in inch (toli)
J - litera caracteristica pentru forma bordurii jantei
x - janta dintr-o singura piesa
14 - diametrul nominal al jantei in inch (toli)
H2 - profilul jantei
ET49 - adancimea de comprimare: 49mm
Echilibrarea rotilor
Rotile se echilibreaza pe masura ce se uzeaza. Echilibrarea este necesara pentru a compensa distribuirea neuniforma a greutatii si defectele de fabricatie ale materialului anvelopei.
In timpul deplasarii, dezechilibrul se face simtit prin aparitia unor vibratii anormale ale rotilor. Volanul incepe sa trepideze in cazul unui ritm de conducere mai sportiv.
De obicei, aceste vibratii ale rotii neechilibrate apar intr-un anumit intreval de viteza si dispare apoi cand se ruleaza cu viteze mai mari sau mai mici.
Astfel de dezechilibre pot conduce in timp la deteriorarea bratelor de suspensie, a casetei de directie si a amortizoarelor.
Rotile trebuie sa fie echilibrate la fiecare 15.000 km parcursi si dupa fiecare reparatie, deoarece prin uzare si reparatie se modifica distribuirea greutatii.
mai putin
Indicatorul uzurii caii de rulare
Pe masura ce anvelopele tale se uzeaza, aderenta masinii la drum scade. Fiecare anvelopa are ceea ce se numeste bare de uzura. Acestea apar in diverse puncte de jur-imprejurul anvelopei, de la un capat la celalalt al desenului caii de rulare. Atunci cand anvelopele tale sunt uzate conform legislatiei (2/32''), calea de rulare va fi la acelasi nivel ca si indicatorii de uzura ai caii de rulare si acestia vor putea fi vazuti usor.
Daca ti se pare ca anvelopele nu mai sunt sigure, nu astepta ca barele de uzura sa devina vizibile.
mai putin
Indice de sarcina (greutate)
Categoria de sarcina a oricarui pneu (indicele de sarcina) indica greutatea maxima pe care o poate suporta fiecare anvelopa. Mai jos se afla o clasificare a indicilor de sarcina comuni:
Indice de greutate | Sarcina pe anvelopa (kg.) | Indice de greutate | Sarcina pe anvelopa (kg.) | Indice de greutate | Sarcina pe anvelopa (kg.) |
60 | 250 | 96 | 710 | 132 | 2000 |
61 | 257 | 97 | 730 | 133 | 2060 |
62 | 265 | 98 | 750 | 134 | 2120 |
63 | 272 | 99 | 775 | 135 | 2180 |
64 | 280 | 100 | 800 | 136 | 2240 |
65 | 290 | 101 | 825 | 137 | 2300 |
66 | 300 | 102 | 850 | 138 | 2360 |
67 | 307 | 103 | 875 | 139 | 2430 |
68 | 315 | 104 | 900 | 140 | 2500 |
69 | 325 | 105 | 925 | 141 | 2575 |
70 | 335 | 106 | 950 | 142 | 2650 |
71 | 345 | 107 | 975 | 143 | 2725 |
72 | 355 | 108 | 1000 | 144 | 2800 |
73 | 365 | 109 | 1030 | 145 | 2900 |
74 | 375 | 110 | 1060 | 146 | 3000 |
75 | 387 | 111 | 1090 | 147 | 3075 |
76 | 400 | 112 | 1120 | 148 | 3150 |
77 | 412 | 113 | 1150 | 149 | 3250 |
78 | 425 | 114 | 1180 | 150 | 3350 |
79 | 437 | 115 | 1215 | 151 | 3450 |
80 | 450 | 116 | 1250 | 152 | 3550 |
81 | 462 | 117 | 1285 | 153 | 3650 |
82 | 475 | 118 | 1320 | 154 | 3750 |
83 | 487 | 119 | 1360 | 155 | 3875 |
84 | 500 | 120 | 1400 | 156 | 4000 |
85 | 515 | 121 | 1450 | 157 | 4125 |
86 | 530 | 122 | 1500 | 158 | 4250 |
87 | 545 | 123 | 1550 | 159 | 4375 |
88 | 560 | 124 | 1600 | 160 | 4500 |
89 | 580 | 125 | 1650 | 161 | 4625 |
90 | 600 | 126 | 1700 | 162 | 4750 |
91 | 615 | 127 | 1750 | 163 | 4875 |
92 | 630 | 128 | 1800 | 164 | 5000 |
93 | 650 | 129 | 1850 | 165 | 5150 |
94 | 670 | 130 | 1900 | ||
95 | 690 | 131 | 1950 |
|
mai putin
Indice de viteza
Clasificarea de viteza pentru orice anvelopa consta in masurarea vitezei maxime la care anvelopa poate transporta o anumita greutate in siguranta. Totodata este un indiciu pentru comportamentul anvelopei la viteze inferioare. O anvelopa cu un grad mai bun de clasificare ofera o tractiune si un raspuns la volan foarte bun si la 100 km/h.
O lista de clasificare este urmatoarea:
Indice de viteza Viteza maxima in km/h
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
ZR peste 240
W 270
Y 300
Nu este recomandat sa ii montezi masinii tale anvelope dintr-o categorie de viteza mai mica decat cele montate initial de constructor (OEM) cu care a fost comercializat vehiculul. Lucrul acesta poate influenta manevrarea masinii, si intr-o situatie de urgenta poate fi ceva periculos. De asemenea, nu amesteca niciodata la acelasi vehicul anvelope din categorii de viteza diferite.
mai putin
Presiune corecta
Anvelopele tale sunt la presiunea optima? Exista sanse ca ele sa aiba cu 8 psi, pana la 18 psi, sub presiunea recomandata. Cel mai obisnuit mod de a afecta negativ anvelopele este umflarea necorespunzatoare. Presiunea scazuta cauzeaza uzura neuniforma a caii de rulare a anvelopelor, precum si o proasta manevrare si tractiune a vehiculului. Anvelopele umflate prea tare se pot incalzi excesiv si pot exploda in mod neasteptat.
Mentinerea presiunii recomandate in anvelope este una dintre cele mai simple modalitati de a economisi benzina, marind siguranta si durata de viata a caii de rulare a anvelopei.
Verifica intotdeauna presiunea aerului din anvelope si faceti reglari atunci cand ele sunt reci (cand anvelopele nu au rulat timp de minim 2 ore). Presiunea aerului ar trebui verificata cel putin o data la doua saptamani. Acesta este un lucru important, intrucat daca temperatura aerului de afara se schimba, la fel se intampla si cu cea din anvelope. O scadere a temperaturii cu 10 grade poate reduce presiunea din anvelope cu 1 psi. Aceasta inseamna ca, daca ti-ai reglat presiunea din anvelope in iulie si nu le mai verifici pana in decembrie, s-ar putea sa fi pierdut mai multe unitati psi, micsorand distanta parcursa cu acelasi consum de carburant si provocand uzura prematura a anvelopelor. De asemenea, aminteste-ti sa verifici pierderea de presiune a rotii de rezerva.
Nota - presiunea din anvelope poate fi „acordata”, insa cu toate acestea nu ar trebui niciodata sa depasesti presiunea maxima marcata pe flancul anvelopei, si niciodata sa reglezi presiunea sub cea recomandata in manualul vehiculului.
De asemenea, daca ai modificat deja dimensiunea anvelopelor fata de cea originala, s-ar putea sa fie necesar ca presiunea minima sa fie ajustata. Consulta un service de jante si anvelope pentru stabilirea presiunii corecte.
mai putin
Presiune cu azot
Umflarea anvelopelor cu azot
Mai jos sunt prezentate anvantajele pentru care se recomanda ca toate anvelopele sa fie umflate cu azot:
1. Azotul este folosit la umplerea anvelopelor pentru a reduce riscul unei explozii in cazul supraincalzirii cauciucului sau riscul de oxidare accelerata a anvelopei la solicitari mai intense.
2. Mareste gradul de siguranta al tuturor anvelopelor prin asigurarea unei presiuni constante un timp mai indelungat, ceea ce micsoreaza riscul de a face pene in rulaj.
3. In absenta aerului lipseste si umiditatea, care in timp influenteaza imbatranirea amestecurilor, a structurii interne a cauciucului si a elementelor metalice. Astfel, umflarea cu azot duce la incetinirea formarii de rugina pe jante, deoarece in anvelope nu mai patrund pulberi, ulei, umiditate sau substante care pot intr-un fel sau altul sa compromita viata cauciucurilor.
4. Acest gaz este mai putin influentat de variatiile de temperatura, spre deosebire de anvelopele umplute cu aer care isi modifica destul de mult presiunea intre starile de frig si de cald.
5. Un alt avantaj este faptul ca anvelopa din cauciuc este mai putin permeabila la azot decat la oxigenul din aer, azotul prezentand o molecula mult mai mare, deci pierderile de presiune in anvelopele cu azot sunt mult mai mici decat cele din anvelopele umflate cu aer. In acest mod se obtine o uzura redusa a caii de rulare, creste durata de folosire a anvelopelor si se reduce considerabil consumul de carburant.
6. Azotul este foarte util si pentru vehiculele care stationeaza vreme indelungata (remorci, caravane, motociclete). Stationarile indelungate in timpul anului pot altera „mecanica” anvelopelor, accelerand imbatranirea structurala, si astfel reducand siguranta în utilizare.
mai putin
Profilul anvelopei
Echilibrarea anvelopelor cu o presiune corecta a aerului si functionarea corecta a amortizoarelor asigura un contact ferm al anvelopei cu calea de rulare. Durata de viata a anvelopelor depinde de diferiti factori printre care:
- Calitatea suprafetei carosabile
- Presiunea de umflare a anvelopelor
- Stilul de conducere
- Conditiile atmosferice
In cazul unui stil de conducere sportiv, demarajele rapide ale autovehiculului si franarile puternice duc la uzarea rapida a anvelopelor.
mai putin
Remedierea penelor de cauciuc
O pana in orice zona a caii de rulare a unei anvelope va afecta performanta si siguranta, si prin urmare trebuie sa ne ocupam de ea imediat, fie prin inlocuirea anvelopei sau prin aplicarea unui petic. Orice petic care este aplicat unei anvelope trebuie aplicat atat pe partea ei exterioara (calea de rulare) cat si pe partea interioara.
Acest lucru se face asa deoarece cauciucul de pe fiecare parte este foarte diferit (interiorul este facut din cauciuc halobutil destinat retinerii aerului, in timp ce exteriorul este dintr-un cauciuc mai dur si rezistent destinat in primul rand tractiunii).
O buna reparatie a anvelopei poate fi facuta doar daca aceasta este scoasa de pe janta si verificata atent pentru detectarea oricarei deteriorari ascunse. Pot fi reparate doar gaurile drepte, cu diametrul de 3/16” sau mai mic, atunci cand nu a aparut nicio deteriorare secundara.
mai putin
Rotatia pneurilor
Pentru ca fiecare anvelopa de pe masina ta suporta de regula o greutate diferita, iar maniera ta de rulare va uza de obicei un o anvelopa mai mult decat pe celelalte, este important sa iti rotesti anvelopele la fiecare 8.000 - 13.000 de kilometri. Modul de rotatie difera in functie de felul vehiculului pe care il conduci. Cel mai bun loc in care poti verifica este manualul vehiculului.
Daca vehiculul tau are anvelope fata diferite ca dimensiune de cele spate, sau daca anvelopele tale sunt directionale, s-ar putea ca aceste moduri de rotatie sa nu fie potrivite. Consulta un service auto daca nu esti sigur.
mai putin
Tipuri de jante
Cand te gandesti la alegerea unui set de roti pentru iarna trebuie sa alegi intre jante de aliaj si jante de otel. Mai jos ai enumerate cateva avantaje si dezavantaje pentru fiecare tip de janta:
Jante de aliaj:
- reprezinta un plus din punct de vedere estetic
- au o precizie de fabricatie foarte buna
- sunt mai usoare decat jantele de otel
- au o rezistenta si o durabilitate mai mare
- ajuta la franare
- necesita o ingrijire speciala (mai ales in timpul iernii) pentru a evita actiunea nociva a materialelor antiderapante, a prafului sau a noroiului.
Jante de otel:
- satisfac cerintele lor care vor un set de roti de iarna la un pret cat mai bun
- pot fi gasite in doua variante de finisaje (negru sau metalizat)
- modificarea aspectului se face usor si ieftin prin inlocuirea capacelor protectoare
- sunt mai ieftine decat jantele de aliaj
mai putin
Zgomot si vibratii
Mai jos se afla cauzele cele mai des intalnite ale zgomotului si vibratiilor:
- Ansamblul anvelopa-janta neechilibrat
- Mijloace de fixare incorecte pentru jantele aftermarket
- Anvelopa montata necorespunzator pe janta
- Uzura neuniforma a pneului
- Janta ovalizata
- Anvelopa ovalizata
Nu ignora loviturile vizibile sau devierea directiei si vibratia. Acestea s-ar putea sa fie un indicator al unei deteriorari a anvelopei dar si al unor probleme mecanice ce ar trebui verificate de un profesionist. Daca exista o problema cu anvelopele si cu modul in care au fost montate, este foarte probabil ca din cauza lor vehiculul tau sa inceapa sa tremure si sa vibreze la viteze intre 80 si 100 km/h.
mai putin
Semnificatia DOT-lui de pe flancul anvelopei
Numar DOT anvelope. Data si locul fabricatiei
Numarul DOT (sau codul DOT) este de fapt o combinatie de cifre si litere standardizata de Ministerul Transporturilor al SUA (Department of Transportation) care contine informatii despre producatorul anvelopei, tara de origine si, cel mai important, data fabricatiei.
Unde se gaseste numarul DOT?
In primul rand, codul DOT trebuie identificat corect pe peretele lateral (flancul) anvelopei. El este de forma DOT XXXX XXX(X) 0000 unde X reprezinta orice litera iar 0 orice cifra. Parantezele inseamna ca simbolul respectiv poate sa lipseasca.
Atentie! Conform regulamentelor, Codul DOT este marcat complet pe cel putin un flanc al anvelopei. In practica, acest lucru inseamna ca tocmai grupul ultimelor 3 sau 4 cifre, cel care desemneaza data de fabricatie, poate sa nu apara pe ambele flancuri ale anvelopei ci doar pe unul dintre ele. Daca acesta se afla la interior, nu este vizibil la o inspectie din lateralul masinii ci doar la demontarea rotii sau ridicarea masinii pe elevator.
In concluzie, daca numarul DOT nu este marcat complet pe o parte a anvelopei, va fi sigur complet pe cealalta.
Exemplu de citire a codului DOT
DOT ND OF JBLR 4708
DOT = Department of Transportation
Primele doua simboluri ale primului grup de 4 dupa "DOT". Reprezinta tara (sau statul in cazul SUA) de fabricatie si producatorul, conform tabelelor de mai jos.
In acest caz, ND = Germania, Goodyear.
Ultimele doua litere ale primului grup de 4 dupa
Al doilea grup de simboluri , de obicei 4 dar poate fi compus si din doar 3. Combinatie interna de litere si cifre a producatorului folosita pentru urmarirea loturilor de catre producatori.
Ultimul grup de cifre reprezinta data de fabricatie sub forma saptamana-an. In acest exemplu, saptamana 47 a anului 2008. Acest ultim grup de 4 cifre este cunoscut in general ca si numar DOT chiar daca el este de fapt doar o componenta a codului complet .
Nota: Anvelopele fabricate inainte de 1999-2000, au acest grup format din doar 3 cifre. Exemplu 238 = saptamana 23 a anului 1998. Dupa anul 2000 toti producatorii au trecut la notarea cu 4 cifre a datei fabricatiei anvelopei in codul DOT.